Friday, July 23, 2010

PROJEK 'RABBIT BOOTH' DI JB BAZAAR@PASAR KARAT, JB.

BISMILLAHIRRAHMANIRAHIM

Pada hari Sabtu, 10hb Julai 2010 yang lalu LZ bersama-sama tiga lagi rakan penternak arnab di daerah Johor Bahru telah mula membuka booth jualan arnab hias untuk peminat-peminat arnab di sini. Walaubagaimanapun kami hanya bercadang untuk membuka booth hanya pada hujung minggu iaitu pada hari-hari Jumaat & Sabtu sahaja. Ini adalah kerana kami semua bekerja & mempunyai komitmen lain.

Kami memulakan perniagaan agak lewat sekitar jam 7.00 malam, kerana sedikit masalah untuk mendapatkan tapak. Sungguh tidak disangka-sangka sambutan pada hari/malam pertama amat menggalakkan. Sebanyak 9 ekor arnab dari baka-baka exotic, mixed hybrid & juga baka tempatan telah dapat kami jual beserta dengan aksesori peliharaan. Amat menggembirakan melayan orang ramai yg berkunjung ke booth kami. Seronok melayan pertanyaan & juga memberi penerangan tentang mahluk Allah yang comel ini. Sememangnya secara jujur, LZ memang tidak menyangka akan ada jualan pada malam tersebut. Maklumlah, baru dibuka & orang pun belum tahu lagi wujudnya peniaga arnab di situ. Rezeki yang Allah berikan sungguh tidak disangka-sangka. Alhamdulillah Syukur.

Kami telah menamatkan perniagaan pada jam 2.00 pagi dengan hati yang senang kerana jualan pada malam tersebut merupakan petanda baik dan memberikan satu semangat baru buat kami. Sampai saja di rumah, kami telah mula membuat perancangan untuk perniagaan pada hari Jumaat (16/07/2010) yang akan datang.


JUMAAT 16/07/2010 :

jam  3.49 ptg.  : LZ dengan rasa senang hati mengumumkan di facebook tentang pembukaan booth :
PENGUMUMAN.. PENGUMUMAN.. SIAPA YG PUNYA ANAK MAHU BELI ARNAB... DTGLAH KEPADAKU.. JGN MALU MALU... OH OH OH... Mari3X mlm ini akan berada di Pasar Karat JB... Jumpa anda di sana....!!!

July 16 at 3:49pm · Comment ·LikeUnlike · View Feedback (8)Hide Feedback (8)
 
jam 5.30 ptg. : Dengan hati yang terbuka kami memulakan perjalanan ke kawasan JB Bazaar. Dengan bantuan seorang  rakan (Bro Blade) yang telah lama berniaga di sana, kami telah pun mendapat tapak yang baru kali ini di hadapan CIMB Bank.

jam 7.20 mlm. : Semuanya telah siap, canopy baru saja LZ beli tengahari tadi telah pun tersergam. Lampu pun dah pasang..terang! Orang ramai pun sudah mula mundar mandir di kawasan JB Bazaar.

jam 8.00 mlm. :  Booth kami tidak henti-henti dikunjungi. Anak-anak peniaga lain pun kerap datang & pergi. Kadang-kadang tu ada juga rasa rimas bila budak-budak ada. Tapi tak apa lah...seronok perhatikan gelagat mereka.

jam 9.00 mlm.  :  Lebihkurang waktu inilah sesuatu yang tidak diingini berlaku. Datangnya seorang pegawai Penguatkuasa MBJB dari booth ke booth untuk mengutip sewa tapak berniaga. Di sinilah masalah bermula.

Setibanya di booth kami & selepas saja menerima duit sewa, pegawai tersebut telah memberitahu bahawa penjualan haiwan hidup adalah tidak dibenarkan di kawasan bazaar tersebut. Menurut pegawai itu lagi, kami perlu mendapatkan Surat Kebenaran dari pihak Jabatan Veterinar & Jabatan Kesihatan untuk menjual haiwan hidup. Apabila ditanya sekiranya kami dapat mengadakan dokumen-dokumen tersebut, adakah baru dibenarkan berniaga? Jawapnya "TIDAK, tidak boleh berniaga di tempat terbuka hanya di rumah kedai."

Kami mohon supaya dibenarkan untuk meneruskan perniagaan pada malam tersebut tetapi dilarang pada keesokkan harinya.... :(

SABTU 17/07/2010 :

jam 5.07 ptg. : Posting di wall facebook :
ANNOUNCEMENT: I would like to appologise that tonight we're unable to open up our booth @Pasar Karat. Reason is that the local authority (MBJB) does not allow live animals to be sold without permits from related government bodies. Its not fair to us since IMMITATION GOODS ARE ALLOWED TO BE SELL OPENLY. However, we are... taking steps to solve the matter. PLEASE WISH US LUCK & PRAY FOR US.See More

July 17 at 5:07pm · Comment ·LikeUnlike · View Feedback (16)Hide Feedback (16)

Persoalannya sekarang.... Sekiranya haiwan hidup tidak boleh diniagakan di tempat-tempat terbuka & perlukan "permit & dokumen tertentu...." LZ ingin bertanya, Mengapa pula barang-barang jenama tiruan yang sememang salah dari segi undang-undang dibolehkan/dibenarkan untuk dijual dengan begitu banyak sekali? Di mana ketelusan pihak penganjur JB Bazaar yang juga merupakan pihak berkuasa tempatan iaitu Majlis Bandaraya Johor Bahru? Sedangkan usaha-usaha untuk membasmi  & merampas kerap dijalankan oleh pihak-pihak yang berkuasa di sekuruh negara dan mendapat liputan di TV & akhbar.

Kami telah mula merancang untuk mendapatkan surat kebenaran dari pihak Jabatan Veterinar. Selain itu, kami juga mula mendapatkan bantuan dari kenalan-kenalan yang mempunyai saluran dengan pihak MBJB supaya dibenarkan meneruskan perniagaan.  

KHAMIS 22/07/2010 :

jam 12.32 tghri : Semalam, LZ telah menerima satu sms dari seorang rakan yang rapat dengan salah seorang Ahli Majlis MBJB. Beliau telah  mengadukan hal-hal tersebut kepada Ahli Majlis tersebut & inilah jawapan yang telah diperolehi dari pihak MBJB (sungguh menyakitkan hati!! & memeng telah diduga)

Inilah pesanan sms yang LZ terima dari rakan tersebut dipetik dari facebook :

Led Zepp (Roff Hussain) MAKLUMAT TERKINI ~ Ini adlh sms yg dtrima dri sorang rkan yg tlh membntu untk mndpt mklumt dri pihk MBJB;"Roff,pgwai MBJB kata mmng msti dpt approval dari Jbtn Vaterinar, sbb tkut bleh bwk pnykit pd pengnjung dsb.Sama mcm nk jual mknn,mesti dpt injection dsb.PSAL BRG2 TIRUAN 2 ,MBJB TUTP SBELAH MATA JUST UTK KASI ORG KTE BERNIAGA."


KLU BRG SALAH, TTAP SALAH..!! KLU NK TLG MELAYU... AQ NIE BKN MELAYU KER???

WTF!!2 hours ago clear

Ingin LZ tekankan di sini, LZ tiada masalah dengan peniaga-peniaga barangan jenama tiruan (LZ sendiri pun ada membeli barangan tersbut). Apa yang LZ pertikaikan di sini ialah perlaksanaan & ketelusan pihak berkuasa dalam menjalankan tugas mereka.

FIKIR-FIKIRKAN LAH...............................!!!

1 comment:

  1. nenjual haiwan hidup xsama mcm menjual barang tiruan. mcm org jual makanan pun banyak prosedur,kena g kursus,kena ada tifoid sb melibatkan kesihatan & kebersihan..mcm tu jugak menjual haiwan hidup,kita tatau taraf kesihatan haiwan yg kita jual tu,kalau dibuatnya ada penyakit,jual kat org,boleh menyebabkan kematian tau..bukan boleh suka suka je nak jual dan bukan boleh disamakan dgn produk baju2 tiruan atau barang2 tiruan...

    ReplyDelete